Reklama

odpowiedzialność producenta za produkt

– jeden z mechanizmów motywujących producentów do wprowadzania na rynek wyrobów bezpiecznych i spełniania wymogów dyrektyw Nowego Podejścia. Jednolite zasady odpowiedzialności producenta zostały wprowadzone dyrektywą 85/374/EWG o odpowiedzialności za produkt. W szczególności producent jest odpowiedzialny za: 1. produkcję wyrobu zgodnie z wymogami odpowiedniej dyrektywy; 2. opracowanie dokumentacji technicznej; 3. wystawienie deklaracji zgodności; 4. oznaczenie wyrobu znakiem CE; 5. poddanie wyrobu badaniu przez jednostkę notyfikowaną. Odpowiedzialność producenta opiera się na zasadzie ryzyka a nie winy, co oznacza, że powstaje ona już z chwilą wprowadzenia produktu do obrotu, a nie dopiero wówczas, gdy produkt ten wyrządzi szkodę. Odpowiedzialność ciąży zawsze na producencie wprowadzającym wyrób do obrotu bez względu na to, czy sam go wyprodukował, czy też jedynie wprowadza go na rynek oraz bez względu na to, czy ma siedzibę na terenie Wspólnoty Europejskiej, czy też poza nią. W przypadku, gdy użytkownik finalny danego produktu udowodni wadę zakupionego produktu lub szkodę związaną z zakupem wadliwego produktu, może ubiegać się o odpowiednie odszkodowanie. Producent przyjmuje odpowiedzialność za szkodę w rozumieniu: szkody spowodowanej przez śmierć, uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia, uszkodzenie lub zniszczenie innej rzeczy (przez użycie wadliwego produktu). Zob. polityka ochrony konsumenta.

Reklama

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama