Reklama

BACH Johann Sebastian

(1685-1750)

Reklama

kompozytor niem. uznany za jednego z największych geniuszy muzycznych ludzkości; pracował jako organista m.in. w Weimarze, Arnstadt, Mühlhausen, Köthen. Od 1723 kantor kościoła św. Tomasza w Lipsku, gdzie prowadził szeroką działalność pedagogiczną. Liczne podróże i koncerty na terenie Niemiec zyskały B. sławę niezrównanego mistrza gry organowej, improwizatora i znawcy wielogłosowych form muzyki wykonywanej na instrumentach klawiszowych o skali równomiernie temperowanej, czego dał dowód w zbiorze Das wohltemperierte Klavier. Dorobek B. obejmuje wszystkie formy muzyczne właściwe jego epoce: od monumentalnych kościelnych kompozycji wokalno-orkiestrowych (m.in. Msza h-moll, dwie , dwa wielkie oratoria: Bożonarodzeniowe i Wielkanocne), poprzez 200 kantat świeckich i kościelnych, wiele utworów przeznaczonych na organy (fugi, preludia, fantazje, toccaty, parafrazy chorałów protestanckich i przygrywki chorałowe), skrzypce (w tym koncerty skrzypcowe i partity), sonaty, inwencje wielogłosowe do wykonania na fortepianie i klawesynie, kompozycje kameralne, sławne Koncerty Brandenburskie i cykl suit orkiestrowych - po zbiory kompozycji o pedagogicznym przeznaczeniu (np. Orgelbuchlein i Wariacje Goldbergowskie). B. pisywał także na zamówienie mistrzowskie kompozycje na różne, nie do końca określone instrumenty (Musikalisches Opfer, cykl Kunst der Fuge). Twórczość B. uchodzi za szczytowy punkt rozwojowy barokowej polifonii; poszukiwania harmoniczne doprowadzały go często do rozwiązań docenionych dopiero przez twórców romantycznych (np. Mendelssohna-Bartholdy'ego, którego uważa się za "odkrywcę" B.). Działalność kompozytorska B. była ściśle spleciona z wątkami metafizycznymi, oddając jedność Boga i jego dzieła: człowieka i przyrody. Zarazem klarowność formy wskazuje zbliżenie do racjonalistycznych tendencji oświeceniowych. B. oddziałał zasadniczo na rozwój muzyki europejskiej XIX i XX w., wpływając także na kompozytorów z odległych obszarów kulturowych (np. H. Villa-Lobos, twórca cyklu Bachianas Brasileiras), a także eksperymentatorów muzycznych z kręgu serializmu i dodekafonii (A. Schönberg, K. Penderecki).

Powiązane hasła:

SKRZYPCOWA MUZYKA, UWERTURA, TAYLOR, REINKEN, SARABANDA, SONATA, NEOKLASYCYZM, PETRI, KUNST DER FUGE, PASJA

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama