początki f.a. sięgają 1896; to na Wyspach Bryt. wprowadzono montaż i zmiany planu (w filmie Babuni szkła do czytania A.M. Coopera, przypisywanym G.A. Smithowi, 1900); do I woj. świat. pewien rozgłos zyskały ang. filmy hist.; w latach 20. konkurencja amer. doprowadziła nieomalże do likwidacji f.a.; powstanie filmu dźwiękowego zmieniło sytuację: znakomicie rozwijał się film dokumentalny (m.in. J. Grierson, B. Wright, R. Flaherty, P. Rotha); A. Korda założył - produkującą gł. romanse - wytwórnię London Film 1932, w której pracowali m.in. M. Dietrich, R. Clair, D. Fairbanks; z inicjatywy M. Balcona powstała wytwórnia (i szkoła filmowa) Ealing, produkująca filmy z życia zwykłych ludzi; w latach 40. i na pocz. 50. działała tzw. realistyczna ang. szkoła filmowa, m.in. C. Reed (Niepotrzebni mogą odejść, dokument Prawdziwa sława - Oscar 1945, Stracone złudzenia, Trzeci człowiek - Grand Prix w Cannes 1949), D. Lean (Nasz okręt, wspólnie z N. Cowardem 1943, Wielkie nadzieje - 2 Oscary 1948), Ch. Frend (Okrutne morze); na uwagę zasługują jeszcze w tym okresie znakomite adaptacje szekspirowskie L. Oliviera (m.in. Henryk V, Hamlet, Ryszard III); pod koniec lat 50. rozpoczęła działalność grupa młodych dokumentalistów (tzw. Free Cinema), którzy przedstawili naturalistyczny obraz społeczeństwa, m.in. K. Reisz, L. Anderson, T. Richardson, J. Schlesinger, L. Mazetti; po rozwiązaniu grupy (1960), jej przedstawiciele stworzyli zaangażowane społ. fabularne kino tzw. młodych gniewnych, m.in. Sportowe życie i Jeżeli (Anderson), Rodzaj miłości i Billy kłamca (Schlesinger), My, chłopcy z Lambeth i Z soboty na niedzielę (Reisz), Samotność długodystansowca i Smak miodu (Richardson); w latach 70. i 80. zmniejsza się produkcja filmowa, a wielu reżyserów przenosi się do Hollywood, mimo to powstaje kilkanaście wybitnych dzieł, gł. obyczajowych i psychol., m.in. Służący i Posłaniec J. Loseya, Najemnik i Wiek niewinności A. Bridgesa, Kes K. Loacha, także społ. Szczęśliwy człowiek i Szpital Britania L. Andersona; z pocz. 90. ponowny rozkwit, związany z twórczością K. Loacha (Ziemia i wolność), M. Winterbottoma (Aleja snajperów), M. Leigha (Sekrety i kłamstwa, Nadzy), M. Hormona (Orkiestra), P. Greenawaya (intelektualne kino autorskie, m.in. Brzuch architekta, Kontrakt rysownika, The Pillow Book), K. Branagha (adaptacje Szekspira) i komercyjnym sukcesem filmu Cztery wesela i pogrzeb M. Newella.
SUTHERLAND, ANDERSON Lindsay, TWIGGY, SHERRIFF, REISZ, OLIVIER, REED, REDGRAVE, REDGRAVE, THOMPSON
- NIEMIECKI FILM, pierwsze pokazy 1895/96...
- bye, [ wymawiaj baj] z języka...
- ALICJA, Angielskie zdrobnienie...