Reklama

PROPAGANDA

celowe oddziaływanie na zbiorowości i jednostki: środki perswazji intelektualnej i emocjonalnej (słowa, gesty, symbole, skojarzenia, obrazy) służące pozyskaniu zwolenników i sojuszników, wpojeniu pożądanych przekonań i wywołaniu określonych dążeń i zachowań; p. rozwinęła się wraz z nowoczesną demokracją parlamentarną i powstaniem opinii publicznej; stymulował ją rozwój wielkich ideologii i masowych ruchów polit. oraz ustrojów autorytarnych i totalitarnych (faszyzm i komunizm); p. sprzyjało doskonalenie techniki i zasięgu środków masowego przekazu (prasa, radio, telewizja, film, wideo); kształt współczesnej p. określają mechanizmy kultury masowej, zwł. reklamy; wyróżnia się wiele rodzajów p.: obiektywistyczna, tendencyjna (stronnicza i jednostronna), perswazyjna, manipulacyjna i represywna (agresywny nacisk psychologiczny dający efekt osaczenia); także p. biała (informacje prawdziwe), szara (informacje prawdziwe i nieprawdziwe, przemiennie), czarna (posługiwanie się kłamstwem, wymysłem, oszczerstwem); termin p. potocznie ma znaczenie ujemne, jest synonimem narzuconego odgórnie kłamstwa; przeciwieństwo informacji.

Reklama

Powiązane hasła:

LINNA, POLSKI KOMISARIAT PLEBISCYTOWY W BYTOMIU, KONSPIRACJA W POLSCE 1939-45, INDOKTRYNACJA, SOCJOTECHNIKA, TACYPAO, , GŁÓWNY URZĄD KONTROLI PRASY, PUBLIKACJI I WIDOWISK, NOWOMOWA, ZAGAJEWSKI

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama