Reklama

LÉGER

Fernand (1881-1955)

Reklama

malarz franc., przedstawiciel kubizmu; wpływ na jego twórczość miały dzieła Matisse'a i Cézanne'a, od 1907 upraszcza formę swych kompozycji, podporządkowując ją geometrycznym rygorom; 1909 związał się z grupą paryskich kubistów, w tym okresie tworzył niemal monochromatyczne obrazy o powtarzających się formach cylindrycznych (Akty w lesie, Szwaczka); 1912 zaczęła się w jego twórczości faza orficka (orfizm), którą charakteryzowało zwiększenie roli czystego koloru i rytmiczność konstrukcji obrazu (Kontrasty form), przejawiła się też afirmacja współczesności, postępu technicznego, jego płótna wypełniły elementy maszyn i konstrukcji (Kręgi, Miasto); od 1921 gł. tematem prac L. stała się postać ludzka - uproszczona i zgeometryzowana (robotnicy, prowadzący pojazdy, akrobaci), o obłych kształtach (Wielkie śniadanie); ok. 1924 zainteresował się malarstwem ściennym, pod wpływem P. Mondriana i Th. Doesburga tworzył kompozycje abstrakcyjne; po 1930 powrócił do sztuki przedstawiającej, zwł. świat form organicznych (Motyle, Kompozycja z papugami, seria Nurkowie); oprócz licznych obrazów sztalugowych powstały monumentalne dekoracje ścienne (Sporty w pawilonie franc. na wystawie w Brukseli 1935, Transport mocy w Pałacu Wynalazków na Wystawie Światowej w Paryżu 1937). II woj. świat. spędził w USA; jego obrazy z tego okresu sięgają do tematyki cyrkowej, sportowej, przedstawiają człowieka przy pracy i wypoczynku (Akrobaci, Cykliści); po powrocie 1945 do Francji zaangażował się w tworzenie sztuki dla szerokich mas: dekoracje ścienne (kośc. w Assay, sala konferencyjna Pałacu Narodów w Nowym Jorku), projekty witraży (kośc. w Audincourt, uniw. w Caracas); oprócz malarstwa zajmował się scenografią, rzeźbą, grafiką użytkową (plakat, ilustracja książkowa), filmem i ceramiką, a także teorią sztuki i pracą pedagogiczną; 1948 wziął udział w Kongresie Pokoju we Wrocławiu.

Powiązane hasła:

KUBIZM, SECTION D’OR

Podobne hasła:

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama