Reklama

MASKA

Reklama

jedna z odmian przebrania, zakładana na twarz (lub całą głowę) ze względów religijnych, artystycznych, bezpieczeństwa lub w celu uniemożliwienia rozpoznania noszącego m. M. o znaczeniu magicznym lub rytualnym były używane od i stanowią jedną z charakterystycznych cech tzw. kultur pierwotnych, gł. w Afryce i w Oceanii; ich formy i technika wykonania są niezwykle różnorodne, podobnie jak materiały stosowane do ich wykonania (drzewo, skóra, papier, tkaniny, kamień, metale szlachetne) oraz dodatkowe ozdoby (pióra, muszle, kamienie szlachetne); wszystkie elementy regulowane są ścisłymi przepisami, aby to, co reprezentuje m. (bóstwo, duch przodków, siły natury itp.), zaistniało w niej rzeczywiście; w totemizmie (gł. u Indian Płn. Ameryki) m. wzorowano na zwierzętach, ptakach itp. - znakach poszczególnych rodów; M. FUNERALNE (sepulkralne) - w cywilizacjach z silnym kultem zmarłych (Egipt, Mykeny, Etruria, państwo Inków) miały zachować osobowość zmarłego i były m. portretowymi (zazwyczaj nakładanymi na mumie), złote m. tego typu zdarzają się w kulturach Azji Środkowej i w Indiach; od czasów cesarstwa rzym. w cywilizacji europejskiej znane są M. POŚMIERTNE, odlewy zdejmowane z twarzy zmarłego, wykonywane dla utrwalenia jego wizerunku. W cywilizacjach wysoko rozwiniętych m. wykorzystuje się w sztuce (gł. w teatrze), rozrywce i użytkowo: jako osłona twarzy w pewnych zawodach (lekarz, spawacz), sportach (szermierka, hokej) i tam, gdzie wymagane jest zachowanie nierozpoznawalności (np. członkowie oddziałów antyterrorystycznych).

w teatrze osłona o formie realistycznej lub symbolicznej zakrywająca twarz aktora: reprezentuje charaktery, skonwencjonalizowane typy postaci, bohaterów nie należących do rodzaju ludzkiego,pojęcia abstrakcyjne . W staroż. Grecji maski podzielone były na grupy przynależne tragedii, komedii i dramatowi satyrowemu; umożliwiały rozpoznanie postaci z dużej odległości i odtwarzanie kilku ról przez jednego aktora, a otwór na usta mógł pełnić funkcję rezonatora. W średniowiecznych misteriach groteskowe m. przedstawiały np. zło, grzech, diabła. Od renesansu m. stały się ważnym elementem commedia dell'arte (zwanej niekiedy komedią masek), w której skórzane (najczęściej) m., zakrywające pół twarzy, dzielono na poważne i komiczne. W teatrze współczesnym m. zastąpiła charakteryzacja, niekiedy również "zakrywająca" twarz (np. makijaż clowna). M. pojawiają się w przedstawieniach dla dzieci, inscenizacjach dramatów staroż., lub stylizacjach na commedia dell'arte oraz w autorskich spektaklach, tworzonych zazwyczaj przez artystów plastyków (P. Schumann w The Bread and Puppet Theatre, Szajna, Kantor), lub w ogromnych widowiskach plenerowych i tzw. teatrach ulicznych. W stałym użyciu są natomiast w teatrze Dalekiego Wschodu: Chin i Japonii (nō oraz, częściowo, w kabuki).

typ widowiska w teatrach dworskich XVI i XVII w. (w Polsce - maszkary); aktorzy w bogatych kostiumach i maskach prowadzili ceremonialny taniec, przerywany śpiewem, scenkami dialogowymi lub pantomimicznymi; w wersji rozwiniętej - prezentowali liryczny dramat o temacie mitologicznym lub alegorycznym, odnoszący się do postaci ważnego gościa lub władcy i kończący się wspólnym - aktorów i widzów - tańcem; szczególną sławę zdobyły intermezzi wystawiane na dworze Lorenzo de Medici ze wspaniałą muzyką, scenografią i skomplikowaną maszynerią sceniczną; w Anglii szczytowym okresem rozwoju m. było panowanie Stuartów (teksty Bena Jonsona inscenizowane przez Inigo Jonesa); we Francji m. najwcześniej przekształciła się w formę baletową; w historię teatru m. wpisała się gł. poprzez wpływ, jaki wywarła na balet, pantomimę, operę.

Powiązane hasła:

JAREMA, MASQUE, JAPOŃSKI TEATR, WIELKIEJ BRYTANII TEATR

Podobne hasła:

  • MASKA, Jeśli przyśni ci się,...
  • maska, 1. „brzydka twarz”;...
  • maska, ( mask )

Encyklopedia Internautica
Reklama
Reklama
Reklama